Beroepen ontdekken in de klas
Hoe is het om in de schoenen te staan van een journalist, arts of kunstenaar? Wat houdt hun beroep in? En welke eigenschappen heb je daarvoor nodig? Om leerlingen kennis te laten maken met uiteenlopende vakgebieden, verzorgen professionals gastlessen op OBS de Walsprong. Hiermee wil de basisschool haar leerlingen van groep 7 en 8 prikkelen om na te denken over hun eigen toekomst. Donderdag 8 oktober verkennen ze het werkveld van de archeoloog.
Het resultaat van de gastlessen journalistiek ligt uitgeprint in de docentenkamer. De digitale schoolkrant die ze samen met gastdocenten hebben gemaakt, krijgen de leerlingen straks mee naar huis. Vandaag staat geografisch informatiespecialist Gerard Terpstra voor de klas. Hij vertelt de kinderen van groep 7 alles over zijn hobby archeologie. Over dat onderwerp hebben ze vorige week al wat opgestoken tijdens hun bezoek aan het Stadskasteel.
Metaaldetector
De PowerPoint presentatie waarmee de gastles begint, is even een flinke kluif. De leerlingen wippen op hun stoel, hangen op hun tafel of bladeren stiekem in een Donald Duck. Een blik van juf Betty houdt ze bij de les. Als Gerard de metaaldetector tevoorschijn haalt, heeft hij echter hun volledige aandacht. Ook de archeologische vondsten die de gastdocent uitstalt, kunnen op hun interesse rekenen. ‘Is dat een bot?’ Van een mammoet of van een sabeltandtijger?’ Het feit dat de Noordzee er in de oudheid nog niet was, geeft de 10- en 11-jarigen stof tot nadenken. ‘Dus toen kon je gewoon naar Engeland lopen?’
In groepjes buigen de leerlingen zich vervolgens over oude munten. Wat staat er op? Al googelend proberen ze de leeftijd en herkomst van de munten te achterhalen. Triomfantelijk tonen ze Gerard het resultaat van hun speurtocht. De zes vragen van de afsluitende quiz weten de kinderen moeiteloos te beantwoorden.
Dertig gastlessen
“Dit programma leert de kinderen na te denken over hun eigen toekomst”, legt meester Rob van Belkum uit. Hij is de IMC Basis coördinator op de Walsprong. IMC Basis is onderdeel van de landelijke stichting IMC Weekendschool die zich bezig houdt met onderwijsvernieuwing en motivatiegericht onderwijs. De Walsprong is daar sinds vorig schooljaar bij aangesloten. “Onze leerlingen krijgen twee jaar lang dertig lessen per schooljaar over tien vakgebieden. Aangevuld met masterclasses en excursies. Zo leren ze welke eigenschappen je voor een beroep nodig hebt en ontdekken ze waar hun eigen interesse ligt en waar ze zelf goed in zijn.”
Krijgt Gerard de kinderen enthousiast voor het vakgebied archeologie? Ze vinden het zeker interessant. Maar de meesten hebben heel andere plannen: ze willen profvoetballer, marechaussee en rechter worden. Of de komende gastlessen daarin verandering brengen of niet, ze denken in ieder geval bewust na over hun toekomstmogelijkheden.
Bron: De Toren